Han Kang és una escriptora sud-coreana que des del 1999 no ha parat de guanyar premis literaris. Finalment, aquest 2024, ha estat guardonada amb el Premi Nobel de Literatura. És la primera dona sud-coreana i la primera dona asiàtica que ha obtingut aquest guardó. Les seves obres més conegudes han estat traduïdes a més de 30 idiomes. Porta publicades 8 novel·les, 2 assajos i diversos relats curts dels quals (de moment) només hi ha 4 novel·les traduïdes al català: La vegetariana, Actes humans, Blanc i La classe de grec.
La vegetariana (2024) és la seva obra més coneguda i la nostra recomanació d’aquest mes. No és un llibre fàcil de llegir, en algunes parts del llibre es descriuen explícitament situacions de violència contra els animals i de violència física i sexual.
A les primeres pàgines, Yeonghye, la protagonista, decideix deixar de menjar carn perquè té somnis violents. El seu marit, lluny d’intentar comprendre-la, s’hi mostra distant i aliè, i deixa aflorar els seus veritables sentiments cap a ella: “De vegades pensava que no era tan dolent conviure amb una dona rara. Vivíem com si fóssim desconeguts o, millor dit, com si ella fos la meva germana o la meva empleada domèstica que feia el menjar i netejava la casa”.
Des de l’inici de la història la protagonista se sent completament sola, pressionada per tornar a la “normalitat” per la seva família, que sembla no esforçar-se per entendre-la. Així, Han Kang ens mostra les entranyes de la família: una mare complaent, un pare violent, una germana abnegada i un marit indiferent.
Han Kang descriu situacions dantesques de manera poètica. En 123 pàgines mostra una societat encotillada per normes estrictes de les quals és impossible escapar-se’n. Yeonghye és jutjada per intentar sortir del que està establert quan decideix no menjar carn. La rigidesa i la negativa del seu entorn revelen una societat tremendament patriarcal, basada en el deure de les esposes envers els seus marits, on la culpa és la bandera de les dones i l’honor de la família importa més que les relacions.
En definitiva, Han Kang estructura la novel·la de manera que implica a qui la llegeix en un viatge en què s’observa, des de primera fila, el descens a la bogeria, la fragmentació i el dolor d’una forma diferent a la que estem acostumades a llegir. Com és possible que una simple decisió canviï tota la teva vida i la de les persones del teu voltant? La novel·la planteja qüestions transcendents en l’àmbit filosòfic, social i cultural per a les dones, a través de l’experiència viscuda per una dona coreana contemporània. Us animen a llegir-la.
Escrit per Jeniffer Beltrán.